Agama itu nasihat

Daripada Tamim al-Dari r.a. Nabi s.a.w. bersabda " Agama adalah 'nasihat'." Kami bertanya: "Terhadap siapa?" Baginda menjawab:" Terhadap Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya, pemimpin-pemimpin dan kaum muslimin umumnya" (Riwayat Muslim)
-Nasihat terhadap Allah : Beriman kepada Allah, sifat-sifat-Nya dan menyucikan-Nya daripada sebarang kekurangan. Melakukan ketaatan dan menjauhkan maksiat.
-Nasihat terhadap kitab-Nya: Mengimani bahawa ia adalah kalam Allah yang diturunkan, menghormati kedudukan-Nya yang tinggi, membaca dengan betul dan tidak melanggar batasannya.
-Nasihat terhadap Rasullullah: Mempercayai risalahnya, beriman kepada segala apa yang dibawanya, mentaati, membela, menghidupkan sunnah, memerangi musuhnya dan menolong orang yang menyokongnya.
-Nasihat terhadap pemimpin: Membantu dan mentaati pemerintah atas dasar kebenaran, mengingatkan mereka dengan baik terhadap perkara yang diabaikan, tidak memberontak, dan menjinakkan hati manusia agar mentaati mereka

Rasulullah SAW bersabda( yang bermafhum):
"Sesungguhnya Allah meredhai kamu dalam tiga keadaan: yang menyembah-Nya dan tidak mensyirikkan-Nya dengan sesuatu, yang berpegang dengan tali-Nya sepenuhnya dan tidak berpecah-belah,
dan yang nasihat-menasihati wali-wali Allah dan pemerintahnya."

"Tiga golongan yang tidak digelincirkan atas mereka: hati muslim yang mengikhlaskan
amalan kepada Allah, nasihat-menasihati pemerintah-pemerintah dan sentiasa berada
dalam jamaah umat Islam.